Articles | Open Access | DOI: https://doi.org/10.37547/supsci-ojhpl-05-06-14

THE RELATIONSHIP BETWEEN CONSUMER BEHAVIOR, CULTURE, AND SOCIETAL VALUES

Akmal Akhmedov ,

Abstract

This article analyzes the complex interrelationships between consumer behavior, culture, and societal values. The study discusses how social and cultural factors influence consumers' decision-making processes in their daily lives, as well as the reflection of societal values ​​on business and marketing strategies. Through statistics, empirical data, and case studies, the article contributes to a deeper study and understanding of consumer behavior. The results serve to develop new approaches in the fields of social psychology, marketing, and cultural studies, as well as to enrich existing theories.

Keywords

Consumer behavior, culture, societal values, social factors, marketing strategies, decision making, social psychology, empirical research.

References

Худойбердиев Д.М. Ёшларда истеъмолчилик хулқининг шаклланиши: мазмуни ва шакллари, сабаблари ва оқибатлари.Фалсафа фанлари бўйича фалсафа доктори (PhD) диссертацияси автореферати. Самарқанд – 2021. -Б.10.

Худойбердиев Д.М. Ёшларда истеъмолчилик хулқининг шаклланиши: мазмуни ва шакллари, сабаблари ва оқибатлари.Фалсафа фанлари бўйича фалсафа доктори (PhD) диссертацияси автореферати. Самарқанд – 2021. -Б.5.

Қаранг: Bocock R. Consumption. - N.Y., 1993.- Pp. 27-28.

Raimova M.D. Iste’molchi xulq-atvori nazariyalarining evolyutsiyasi// Iqtisodiy taraqqiyot va tahlil. 2024-yil, sentyabr. 173-180 бетлар.

Kalonova M., Orzikulov L. Iste’molchi xulq-atvorini tadqiq qilishning o‘ziga xos xususiyatlari // JMBM. 2024. №7. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/iste-molchi-xulq-atvorini-tadqiq-qilishning-o-ziga-xos-xususiyatlari (дата обращения: 04.02.2025).

Boyjigitov S.K. Xaridorlar (iste’molchilar) va mijozlar xulq-atvori modeli // Экономика и социум. 2023. №6-2 (109). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/xaridorlar-iste-molchilar-va-mijozlar-xulq-atvori-modeli (дата обращения: 04.02.2025).

Raimova M.D. Iste’molchi xulq-atvori nazariyalarining evolyutsiyasi// Iqtisodiy taraqqiyot va tahlil. 2024-yil, sentyabr. 173-180 бетлар.

Raimova M.D. Iste’molchi xulq-atvori nazariyalarining evolyutsiyasi// Iqtisodiy taraqqiyot va tahlil. 2024-yil, sentyabr. 173-180 бетлар.

Ильин А. Н. Потребительская культура и неолиберализм // Свободная мысль. 2020. №6 (1684). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/potrebitelskaya-kultura-i-neoliberalizm (дата обращения: 04.02.2025).

Джавадова С. А. Роль интуиции в потребительском поведении // Контентус. 2020. №4. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/rol-intuitsii-v-potrebitelskom-povedenii (дата обращения: 04.02.2025).

Article Statistics

Copyright License

Download Citations

How to Cite

Akhmedov, A. . (2025). THE RELATIONSHIP BETWEEN CONSUMER BEHAVIOR, CULTURE, AND SOCIETAL VALUES. Oriental Journal of History, Politics and Law, 5(06), 114–131. https://doi.org/10.37547/supsci-ojhpl-05-06-14