
ON THE HISTORY OF THE FORMATION OF ZOROASTRIANISM AND THE DEVELOPMENT OF ITS RITUALS IN THE 1st MILLENNIUM BC
T. I. Gyul ,Abstract
This article is devoted to the history of the formation of the Zoroastrian religion and the formation of the main cult elements characterizing it in the 1st millennium BC, in the territories of Iran and Central Asia (Transoxiana), in the context of socio-cultural processes of this period. The differences between Iranian, orthodox, and Central Asian syncretic Zoroastrianism are examined and the main reasons for their separation are analyzed. Separately, the topic of the specifics of Central Asian Zoroastrianism is revealed, based on the complex of material culture associated with it.
Keywords
Early iron age, Zoroastrianism, Iran, Central Asia, fire cult, Avesta, temples, pantheon, aniconism, funeral rites, syncretism.
References
Grenet F. Propositions d’interpretation // Des divinites Avestiques sur les peintures murales d’Akchakhan-Kala, Ouzbekistan. Note d’information. – Paris, diffusion de boccard, 11, rue de medicis 2015. – P. 1391 – 1396.
Grenet F., Minardi M. Les trois personnages: description generale // Des divinites Avestiques sur les peintures murales d’Akchakhan-Kala, Ouzbekistan. Note d’information. – Paris, diffusion de boccard, 11, rue de medicis 2015. – P. 1375 – 1391.
Grenet F. Zoroastrianism in Central Asia // The Wiley Blackwell Companion to Zoroastrianism. Ed. by M. Stausberg and Y. Sohrab-Dinshaw Vevaina. – Wiley Blackwell, 2015. – Р. 129 – 146.
Shenkar M. Aniconism in the Religious Art of Pre-Islamic Iran and Central Asia // Zoroastrianism and Mary Boyce with Other Studies. Bulletin of the Asia Institute. New Series/Volume 22, 2008. Р. 239 – 256
Абдуллаев К.А. Культ хаомы в древней Центральной Азии. – Самарканд: МИЦАИ, 2009. – С. 19 – 22.
Абу Бакр Мухаммад ибн Джа‘фар ан-Наршахи. Та’рих-и Бухара. История Бухары. Пер., комм. и прим. Ш.С. Камолиддина. – Ташкент: SMIA-SIA, 2011. – С. 223, 294.
Авеста «Закон против дэвов» (Видевдат) / Адаптированный перевод, исследование и комментарии Э.В. Ртвеладзе, А.Х. Саидова, Е.В. Абдуллаева. – Санкт-Петербург, 2008. – С. 66-73.
Акшаханкала. В поисках древней столицы // Цивилизация древнего Хорезма. Fan va turmush 1-3/2006. – С. 25 – 28.
Аскаров А.А. Раскопки Пшактепе на юге Узбекистана // ИМКУ. – 1982. – №17. – С. 40.
Бойс М. Зороастрийцы. Верования и обычаи. – Москва, 1987. – С. 30-33, 75, 71-74, 111-112, 77-79, 68-69, 76.
Буряков Ю.Ф. Генезис и этапы развития городской культуры Ташкентского оазиса. – Ташкент, 1982. – С. 119–120.
Вишневская О.А., Рапопорт Ю.А. Городище Кюзели-гыр. К вопросу о раннем этапе истории Хорезма // ВДИ. – 1997. – №2. – С. 150 – 173.
Воробьева М.Г. Хорезмские терракоты // Культура и искусство древнего Хорезма. – Москва, 1981. – С. 188.
Гиршман Р.М. Религии Ирана. От VIII века до н.э. до периода ислама // Культура Востока. Древность и раннее средневековье. – Ленинград, 1978. – С. 72-73, 67-69.
Гюль Т.И. Культ богини Наны в Средней Азии и следы его пребывания в Чаче – Ташкентском оазисе // О’zbekiston tarixi. – 2016. – № 3-4. – С. 13 – 24.
Дандамаев М.А., Луконин В.Г. Культура и экономика Древнего Ирана. – Москва, 1980. – С. 327, 326-330.
Дорошенко Е.А. Зороастрийцы в Иране. – М., 1982. – С. 10 – 12.
Дьяконов И. М. Восточный Иран до Кира (к возможности новых постановок вопроса) // История иранского государства и культуры. – М., Наука, 1971. – С. 132-133.
Дьяконов И.М. История Мидии от древнейших времён до конца IV в. до н.э. I книга. Баку: «Нагыл Еви», 2012. – С. 59.
Дьяконов М.М. Образ Сиявуша в среднеазиатской мифологии // Краткие сообщения Института истории материальной культуры (КСИИМК) ХL. – Москва, 1951. – С. 39 – 60.
Дюмезиль Ж. Верховные боги индоевропейцев. – М., 1986. – С. 30 и сл.
Калалы-гыр 2. Культовый центр в Древнем Хорезме, IV – II вв. до н.э. – Москва: Вост. лит., 2004. – С. 17-19, 22-25, 83-85, 89, 247, 239, 242, 188.
Кой-Крылган-кала – памятник культуры древнего Хорезма IV в. до н.э. – IV в. н.э. // ТХАЭЭ V. – Москва, 1967. – С. 173, 17, 214-215, 227.
Лелеков Л.А. Авеста в современной науке. – Москва, 1992. – С. 133, 137.
Литвинский Б.А. Кангюйско-сарматский фарн. – Душанбе, 1968. – С. 3-6, 46-58, 75-111.
Литвинский Б.А. Храм Окса в Бактрии (Южный Таджикистан). Том 3. Искусство, художественное ремесло, музыкальные инструменты. – Москва, 2010. – С. 12, 16 и сл., 202.
Литвинский Б.А., Виноградов В., Пичикян И. Вотив Атросока из храма Окса в Северной Бактрии // ВДИ. – 1985. – № 4. – С. 109.
Максудова Ф.А. Храм огнепоклонников I – III вв. н.э. в Южной Фергане // ИМКУ. – 2000. – № 32. – С. 118.
Мешкерис В.А. Согдийская терракота. – Душанбе: Дониш, 1989. – С. 14 и сл.
Мокробородов В.В. О находках человеческих костей на среднеазиатских поселениях середины I тысячелетия до н.э. // Проблемы истории, филологии, культуры. – 2018. – №1. – С. 39-60.
Мухамеджанов А.Р, Адылов Ш.Т., Мирзаахмедов Д.К., Семенов Г.Л. Городище Пайкенд. К проблеме изучения средневекового города Средней Азии. – Ташкент: «ФАН», 1988. – С. 5, 45.
Неразик Е.Е. К проблеме развития городов Хорезма // Культура и искусство древнего Хорезма. – Москва, 1981. – С. 221.
Пугаченкова Г.А. Храм огня в Великом Согде // Из художественной сокровищницы древнего Востока. – Ташкент, 1987. – С. 47 и сл.
Рак И.В. Мифы древнего и раннесредневекового Ирана. – С.-Пб., 1998. – С. 31, 51. 53.
Рапопорт Ю.А. Из истории религии Древнего Хорезма (оссуарии) / ТХАЭЭ VI. – Москва: «Наука», 1971. – С. 35-36, 38-39, 57-58, 89.
Рапопорт Ю.А., Неразик Е.Е., Левина Л.М. В низовьях Окса и Яксарта. Образы древнего Приаралья. – Москва: «Индрик», 2000. – С. 25-26, 43-44.
Рапэн К. Коктепа в период железного века до прихода Ахеменидов // Роль города Самарканда в истории мирового культурного развития. Материалы Международного научного симпозиума, посвященного 2750-летнему юбилею города Самарканда. – Ташкент – Самарканд, 2007. – С. 33-36.
Ртвеладзе Э.В. Цивилизации, государства, культуры Центральной Азии. – Ташкент, 2005. – С. 157, 155-156, 217-218.
Сагдуллаев А.С. Некоторые проблемы происхождения среднеазиатских комплексов типа Яз I // Советская археология. – 1989. – №2. – С. 49-60.
Сарианиди В.И. Храм и некрополь Тиллятепе. – М.: Наука, 1989. – С 6-46.
Страбон. География (в 17 книгах). (XI, II, 3). Перевод, статья и комментарии Г.А. Стратановского. – М., Наука, 1964. – С. 54.
Сулейманов Р.Х. Древний Нахшаб. Проблема цивилизаций Узбекистана VII в. до н.э. – VII в. н.э. – Самарканд – Ташкент: «ФАН», 2000. – С. 235, 235-236, 236-237, 239, 239-240, 241, 243, 261, 256, 244.
Сулейманов Р.Х., Нефедов Н.Ю. Предварительные результаты раскопок дворца Еркургана // ИМКУ. – 1982. – №17. – С 49-56.
Усманова З.И. Древний Мерв по данным раскопок на Эрк-кале // Мерв в древней и средневековой истории Востока. Тезисы докладов. – Ашхабад, 1990. – С. 12-13.
Филанович М.И. Древняя и средневековая история Ташкента в археологических источниках. – Ташкент: «Узбекистан», 2010. – С. 118, 120.
Ширинов Т.Ш. Средняя Азия во II тысячелетии до н.э. и протозороастризм // ИМКУ. – 2000. – №31. – С. 42–43, 45.
Шишкин В.А. Варахша. – Москва: Изд-во АН СССР, 1963. – С. – 188.
Ягодин В., Беттс А., Ходжаниязов Г., Кидд Ф., Амиров Ш., Искендерова А. Археологические исследования на городище Казаклы-Яткан (Акшахан) в 2005 году // Археологические исследования в Узбекистане 2004 – 2005 годы. – 2006. – Вып. 5. – С. 254, 257 – 258.
Article Statistics
Copyright License
Copyright (c) 2023 T. I. Gyul

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.