Articles | Open Access | DOI: https://doi.org/10.37547/supsci-ojhpl-05-10-10

SOCIO-PHILOSOPHICAL ISSUES IN THE FORMATION OF HISTORICAL CONSCIOUSNESS AND AXIOLOGICAL WORLDVIEW IN CONTEMPORARY UZBEKISTAN

Dilnoza Innatovna Asadova ,

Abstract

This article provides a comprehensive socio-philosophical analysis of the formation of historical consciousness and axiological worldview in modern Uzbekistan. It explores the interrelation between historical memory, value systems, educational content, globalization, and cultural identity. The concept of historical consciousness is interpreted not merely as a collection of facts but as a dynamic system grounded in social consciousness and values. The study further examines challenges in the education system, the emergence of the "axiosphere", value crises, and identity issues among youth, emphasizing their role in shaping the spiritual-intellectual trajectory of society.

Keywords

historical consciousness, axiological worldview, values, society, Uzbekistan, personality, social philosophy, globalization, identity, axiosphere.

References

Қаҳҳоров П.Х. (2021). Тарихий билимлар ривожида шубҳа тамойилининг илмий-концептуал аҳамияти. Самарқанд: СамДУ. – 16–73 бетлар.

Меликова М.Н. (2019). Ўзбекистон ёшларининг тарихий онги (ижтимоий-фалсафий таҳлил). Самарқанд: СамДУ. – 5–22 бетлар.

Мирахмедов Ж.М. (2021). Ўзбекистоннинг миллий-маънавий хавфсизлик стратегиясини таъминлашда тарихий онгнинг аҳамияти. Наманган: ҚДПИ. – 45–120 бетлар.

Қаҳҳоров П.Х. (2021). Тарихий билимлар ривожида шубҳа тамойилининг илмий-концептуал аҳамияти. Самарқанд: СамДУ. – 16–73 бетлар.

Мирахмедов Ж.М. (2021). Ўзбекистоннинг миллий-маънавий хавфсизлик стратегиясини таъминлашда тарихий онгнинг аҳамияти. Наманган: ҚДПИ. – 45–120 бетлар.

Меликова М.Н. (2019). Ўзбекистон ёшларининг тарихий онги (ижтимоий-фалсафий таҳлил). Самарқанд: СамДУ. – 5–22 бетлар.

Қаҳҳоров П.Х. (2021). Тарихий билимлар ривожида шубҳа тамойилининг илмий-концептуал аҳамияти. Самарқанд: СамДУ. – 16–73 бетлар.

Черных В.Ю. Аксиология истории: философско-методологический анализ. – Екатеринбург: УрГУ, 1997. – 410 с. – С. 114–115.

Weber M. Wirtschaft und Gesellschaft. – Tübingen: Mohr Siebeck, 1922. – 842 S. – S. 134–136

Риккерт Г. Науки о природе и науки о культуре. – М.: Канон+, 1998. – 388 с. – С. 369–372.

Соловьев В.С. Смысл любви. – М.: Мысль, 1990. – 256 с. – С. 142.

Чавчавадзе Н.З. История и аксиология: ценности и смыслы. – Тбилиси: Мецниереба, 1989. – 131 с. – С. 67.

Риккерт Г. Науки о природе и науки о культуре. – М.: Канон+, 1998. – 388 с. – С. 369–372.

Соловьев В.С. Смысл любви. – М.: Мысль, 1990. – 256 с. – С. 142. Чавчавадзе Н.З. История и аксиология: ценности и смыслы. – Тбилиси: Мецниереба, 1989. – 131 с.

Абдуллаев А.А. Социальная философия: Учебное пособие. — Т.: Фан, 2018. — 172 б. с. 26–29.

Хабибуллаев Қ. Қадриятлар ва маънавий барқарорлик. — Т.: Фан, 2019. — 134 б. с. 112.

Кузьменко Г.Н. Базовые аксиологические модели в социально-философском знании. — М.: РУДН, 2009. — 317 с.

Кузьменко Г.Н. Базовые аксиологические модели в социально-философском знании. — М.: РУДН, 2009. — 317 с.

Жалилова З. Яшлар дунёқараши ва замонавий қадриятлар // Фалсафа ва ҳаёт, 2022, №3. — Б. 43–47. [с. 45].

Нечухрин А.Н. Смена парадигм в российской историографии всеобщей истории. – Минск: Авт. дис. … докт. ист. наук, 1993. – 29 с.

Межуев В.М. Философия истории и историческая наука // Вопросы философии. – 1994. – № 4. – С. 19–21.

Александров В.Б. Культура и историческое познание. – Калинин: Изд-во Калининского ун-та, 1986. – 102 с

Article Statistics

Copyright License

Download Citations

How to Cite

Asadova, D. I. . (2025). SOCIO-PHILOSOPHICAL ISSUES IN THE FORMATION OF HISTORICAL CONSCIOUSNESS AND AXIOLOGICAL WORLDVIEW IN CONTEMPORARY UZBEKISTAN. Oriental Journal of History, Politics and Law, 5(10), 66–76. https://doi.org/10.37547/supsci-ojhpl-05-10-10