Articles | Open Access | DOI: https://doi.org/10.37547/supsci-ojhpl-05-10-14

SOCIAL MECHANISMS OF THE FORMATION OF HISTORICAL CONSCIOUSNESS AND AXIOLOGICAL WORLDVIEW

Dilnoza Innatovna Asadova ,

Abstract

This article analyzes the social mechanisms underlying the formation of historical consciousness and axiological worldview within the framework of contemporary social philosophy. These processes facilitate the construction of individual and collective identity, the development of value systems, and the interpretation of historical experience on both ontological and epistemological levels. From a philosophical-methodological perspective, historical consciousness is not merely a body of knowledge but a socio-cultural construct that enables critical reflection and strengthens identity through axiological interpretation. The axiological worldview, in turn, plays an active role in evaluating historical realities through cultural and ideological lenses. The case of Uzbekistan illustrates how the reconstruction of historical consciousness and the formation of value-oriented thinking constitute a complex, multi-layered social-ontological process implemented through the synergy of political, spiritual, and educational institutions.

Keywords

Historical consciousness, axiological worldview, identity, social mechanisms, value system, critical reflection, spiritual structure, Uzbekistan experience.

References

Андреева, Г.М., Богомолова, Н.Н., Петровская, Л.А. Зарубежная социальная психология ХХ столетия: Теоретические подходы. — М.: Аспект Пресс, 2001. — 248 с. — С. 124–126.

Брейквелл, Г.М. Методологические следствия интеграции парадигм (к проблеме изучения социальных представлений) // Социальные и гуманитарные науки: отечественная и зарубежная литература. Сер. 11: Социология. — 1996. — С. 208–218.

Реньш, М.А. Аксиология профессиональной идентичности: монография. — Екатеринбург: УрГУ, 2010. — 142 с. — С. 75–78.

Леонтьев, Д.А. Ценность как междисциплинарное понятие: опыт многомерной реконструкции // Вопросы философии. — 1996. — № 5. — С. 25–26.

Малахов, В.С. Неудобства с идентичностью // Вопросы философии. — 1998. — № 2. — С. 43–53.

Қаҳҳоров П.Х. (2021). Тарихий билимлар ривожида шубҳа тамойилининг илмий-концептуал аҳамияти. Самарқанд: СамДУ. – 16–73 бетлар. Меликова М.Н. (2019). Ўзбекистон ёшларининг тарихий онги (ижтимоий-фалсафий таҳлил). Самарқанд: СамДУ. – 5–22 бетлар.

Мирахмедов Ж.М. (2021). Ўзбекистоннинг миллий-маънавий хавфсизлик стратегиясини таъминлашда тарихий онгнинг аҳамияти. Наманган: ҚДПИ. – 45–120 бетлар.

Меликова М.Н. (2019). Ўзбекистон ёшларининг тарихий онги (ижтимоий-фалсафий таҳлил). Самарқанд: СамДУ. – 5–22 бетлар.

Қаҳҳоров П.Х. (2021). Тарихий билимлар ривожида шубҳа тамойилининг илмий-концептуал аҳамияти. Самарқанд: СамДУ. – 16–73 бетлар.

Мирахмедов Ж.М. (2021). Ўзбекистоннинг миллий-маънавий хавфсизлик стратегиясини таъминлашда тарихий онгнинг аҳамияти. Наманган: ҚДПИ. – 45–120 бетлар.

Қаҳҳоров П.Х. (2021). Тарихий билимлар ривожида шубҳа тамойилининг илмий-концептуал аҳамияти. Самарқанд: СамДУ. – 16–73 бетлар.

Мирахмедов Ж.М. (2021). Ўзбекистоннинг миллий-маънавий хавфсизлик стратегиясини таъминлашда тарихий онгнинг аҳамияти. Наманган: ҚДПИ. – 45–120 бетлар.

Алесин И.И. Нравственные основания исторического сознания: этико-философский анализ: дис. … канд. филос. наук: 09.00.05. – Воронеж: ВГУ, 2016. – 179 с. – С. 1, 3, 8.

Алесин И.И. Нравственные основания исторического сознания: этико-философский анализ: дис. … канд. филос. наук: 09.00.05. – Воронеж: ВГУ, 2016. – 179 с. – С. 1, 3, 8.

Садыкова З.Р. Трансформация социокультурных ценностей в контексте исторического сознания: дис. … канд. филос. наук: 09.00.11. – Уфа: БашГУ, 2015. – 161 с. – С. 13, 19.

Чистанов М.Н. Историческое сознание как проблема социальной онтологии: дис. … д-ра филос. наук: 09.00.11. – Новосибирск: Ин-т философии и права СО РАН, 2010. – 261 с. – С. 109–110.

Леопа А.В. Историческое сознание как фактор социальной стабильности в условиях глобального кризиса: дис. … д-ра филос. наук: 09.00.11. – Красноярск: СФУ, 2014. – 311 с. – С. 28.

Назаров Қ. (2011). Қадриятлар фалсафаси. Тошкент: Ўзбекистон Миллий университети. – Б. 11.

Туленов Ж., Туленова К. (2007). Қадриятлар фалсафаси. Тошкент: Низомий номидаги ТДПУ. – Б. 7–8.

Назаров Қ. (2012). Қадриятлар фалсафаси. Фан дастури. Тошкент. – Б. 18.

Қадриятшунослик (2019). Ўқув дастури. Мирзо Улуғбек номидаги ЎзМУ. – Б. 4–5.

Назаров Қ. (2012). Қадриятлар фалсафаси. Тошкент. – Б. 24–26.

Назаров Қ. (2011). Қадриятлар фалсафаси. Тошкент: Ўзбекистон Миллий университети. – Б. 11.

Қадриятлар тўқнашуви (2015). – Б. 3–5.

Савельева Л.М., Полетаев А.В. История — новая социогуманитарная наука. — М.: Наука, 2004. — 312 б. — Б. 32–36.

Гобозов И.А. Философия истории. — М.: Логос, 2000. — 189 б. — Б. 45–49.

Каримов И.А. Юксак маънавият – енгилмас куч. — Т.: Маънавият, 2008. — 180 б. — Б. 17–19.

Тиллаев А. Маданий мерос ва миллий қадриятлар. — Т.: Фан, 2012. — 140 б. — Б. 74–76.

Кром М.М. Историческое знание: введение в историческую науку. — СПб.: Лань, 2005. — 256 б. — Б. 110–115.

Рикёр П. Время и рассказ. — М.: Академический проект, 2004. — 320 б. — Б. 88–92.; Хинтикка Я. Познание и действительность. — М.: Логос, 2002. — 248 б. — Б. 127–130.

Article Statistics

Copyright License

Download Citations

How to Cite

Asadova , D. I. . (2025). SOCIAL MECHANISMS OF THE FORMATION OF HISTORICAL CONSCIOUSNESS AND AXIOLOGICAL WORLDVIEW. Oriental Journal of History, Politics and Law, 5(10), 102–113. https://doi.org/10.37547/supsci-ojhpl-05-10-14